DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

Konstrukce soustavy

 

 

 

 

  1. chladič

  2. elektromotor větráku

  3. relé spínače elektromotoru větráku

  4. pojistka 16 A

  5. - pojistka 8 A

  6. termostatický spínač větráku

  7. výpustný kohout chladiče

  8. pryžová hadice mezi chladičem a čerpadlem

  9. pryžová hadice mezi chladičem a motorem

  10. hadice mezi chladičem a vyrovnávací nádobkou

  11. termostat

  12. čerpadlo chladící kapaliny

  13. vyrovnávací nádobka

  14. příruba hadice k topení

  15. příruba hadice od topení

  16. závěrka plnícího hrdla chladiče

  17. snímač teploty motoru  

3.1. Vodní čerpadlo

 

Vodní čerpadlo posluhuje k vytvoření tlaku a dopravě chladicí kapaliny ke chlazeným místům spalovacího motoru. V prostoru čerpadla je lopatkové kolo, které nabírá chladicí kapalinu. Prostor čerpadla je zcela zaplněna chladicí kapalinou. Chladicí kapalina je tlačena po lopatkách na obvod lopatkového kola směrem ven. Vytvořením tlaku v systému chlazení dojde ke zvýšení bodu varu chladicí kapaliny. Nejčastěji se používají lopatková

oběhová čerpadla. Vyrábějí se z litiny, hliníkových slitin, umělých hmot a bronzu. Vodní čerpadla vytváří tlak v rozmezí 0,02 až 0,15 MPa. Pohon těchto čerpadel je nejčastěji klínovým nebo rozvodovým řemenem. Méně častý je také pohon přímo od klikového hřídele případně pohon zvláštním elektromotorem. Výkonnost vodních čerpadel je ovlivněna konstrukcí a rozměry rotoru. Čerpadla mohou být buď axiální, nebo radiální.

 

 

 

3.1.1.  Demontáž a montáž čerpadla

           

Postup při demontáži čerpadla chladící kapaliny umístěném ve vozidle:

1.    úplně vypustit chladící kapalinu z chladící soustavy

2.    povolit alternátor, sundat klínový řemen

3.    vytáhnout alternátor

4.    odepnout přívodní hadice, povolit čerpadlo a vytáhnout ho z vozidla. Při montáži se postupuje opačným způsobem

3.1.2. Kontrola částí čerpadla

 

            Na demontovaných částí je potřeba odstranit všechny nečistoty a usazeniny. Poté kontrolujeme vůli ložisek, která nesmí přesahovat 0,12mm, dále pevné nasazení oběžného kola a hladkost jeho přítlačné plochy k těsnění. Smykové tření je pouze na čelní ploše těsnění a oběžného kola. Tyto styčné plochy mohou být zdrojem jemného hvízdání čerpadla. Při demontáži čerpadla je vhodné preventivně vyměnit těsnění za nové. Těleso čerpadla je třeba zkontrolovat a zjistit, zda nemá uvnitř usazeniny vodního kamene nebo trhliny. Zjistí-li se ložisek ve skříni čerpadla za nové. trhliny nebo praskliny, musí se těleso čerpadla vyměnit za nové. Kontroluje se také plocha čerpadla dosedající na blok motoru, která musí být rovná a bez drážek nebo vrypů. Při jakékoliv demontáži čerpadla se doporučuje vyměnit oba těsnicí kroužky

 

3.1.3. Rozložení čerpadla                                     

            Vytažené čerpadlo z vozidla se demontuje na pracovním stole takto:

1.    povolíme upevňující šrouby a odstraníme kryt skříně čerpadla

2.    pomocí speciálního stahováku sundáme oběžné kolo čerpadla

3.    vyšroubuje se pojistný šroub vnitřního ložiska

4.    hřídel se vylisuje z tělesa čerpadla společně s oběma kuličkovými ložisky

5.     z hřídele čerpadla se stáhnou díly v tomto pořadí: obě ložiska, rozpěrná trubka (mezikroužek), řemenice, podložka a pojistný kroužek

6.    vyrazí se těsnění z tělesa čerpadla

 

 

 

3.2. Ventilátor

Ventilátor je povinen zajistit dostačující přívod čerstvého vzduchu k chladiči, který pracuje jako tepelný výměník vzduch - voda. Ventilátor zajišťuje protékání chladícího vzduchu chladičem.

 

            Může být poháněn několika způsoby:

 

            - Přímý pohon větráku -  větrák bývá zpravidla upevněn přímo na hřídeli čerpadla chladící kapaliny a je poháněn klínovým řemenem od klikové hřídele motoru.

 

            - Větráky, jejichž pohon je možno regulovat - větráky s regulovatelnou činností v závislosti na teplotě motoru se v dnešní době používají vlastně u většině vozidlových motorů chlazených kapalinou. Jejich pohon je připojen při překročení určité hraniční teploty motoru. Odpojeny jsou tehdy, dostačují-li přirozené proudění vzduchu při jízdě pro odvedení tepla z chladiče a motorového prostoru.

 

            -Mechanicky poháněný větrák s viskózní spojkou - viskózní spojka se nachází mezi pohonem větráku a vlastním větrákem

 

 

            - Větrák s elektrickým pohonem (elektrický větrák) - K posílení účinku vzduchu směřujícího přes chladič je vozidlo vybaveno elektrickým větrákem. Při teplotě chladicí kapaliny 92 +- 2 °C na vstupu do chladiče sepne automaticky tepelný spínač elektromotor větráku (přes relé). Tepelný spínač se nachází ve spodní části chladiče. Klesne-li teplota chladicí kapaliny na 87 +- 2 °C, větrák se automaticky vypne. Lopatky větráku jsou vyrobeny z plastu s upravenými náběžnými hranami, což značně snižuje jeho provozní hlučnost.

 

 

 

            - Mechanicky poháněný větrák s třecí spojkou - mezi pohonem a větrákem je umístěna třecí spojka, která je ovládána buď elektromagneticky anebo pomocí parafínového termostatu.

 

            Přednosti použití regulovatelných větráků:

·         rychlejší dovršení provozní teploty

·         rovnoměrná provozní teplota

·         zvýšení užitečného výkonu

·         snížení hluku

 

 

 

 

Chladicí soustava, která je bez topení má dva samostatné okruhy

            -zkrácený okruh, který je vždy v činnosti

            -normální okruh, který je v činnosti až při ohřátí motoru po otevření termostatu.

Při nezahřátém motoru dodává čerpadlo chladicí kapalinu do pláště bloku a hlavy. Z hlavy se kapalina vrací (protože je zavřený termostat) tenkou hadicí z tělesa termostatu zpět do čerpadla. Pokud je otevřen ovládací ventil topení, proudí chladicí kapalina z hlavy ještě do výměníku topení a zpět do čerpadla. Správný chod termostatu je důležitý, jelikož má náramné působení na životnost motoru. Zaručuje správný chod motoru co nejdříve v rozsahu optimálních teplot.

Demontáž termostatu z motoru:

1.    odstraníme těleso čističe vzduchu

2.      vypustíme chladící kapalinu (stačí pod úroveň termostatu)

3.      odpojí se hadice směřující k chladiči

4.      jestli se rozebírá celé těleso termostatu, odpojí se také odtoková hadice vedoucí k čerpadlu

5.      Po odpojení hadice vedoucí k chladiči se uvolní 3 šrouby víka komory termostatu, víko se opatrně vypáčí, aby se nepoškodilo těsnění mezi víkem a tělesem, a termostat se vyjme

 

 

 

 

Kontrola činnosti termostatu:

                        - závadu termostatu lze jednoduše poznat tím, že motor se zahřívá na předepsanou teplotu delší dobu. Termostat je od výrobce přesně nastaven a není možné realizovat žádné nové nastavení, seřizování nebo opravy.

            Regulace chladícího výkonu (teploty motoru):

·         regulací činnosti větráku

·         škrcením průtoku vzduchu chladičem, popř. motorovým prostorem

·         regulací průtoku chladící kapaliny chladičem