DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

Opravy a údržba chladící soustavy

4.1. Poruchy kapalinou chlazených soustav

- Kapalinové chladicí systémy jsou z hlediska počtu dílu a potřeby dokonalého utěsnění, náchylnější k poruchám. Poruchy chladicí soustavy lze rozdělit na tři hlavní skupiny (motor se přehřívá, únik chladiva a motor nedosahuje normální provozní teploty nebo z topení proudí chladný vzduch). Tyto poruchy se projeví několika možnými způsoby.

 

4.1.1. Motor se přehřívá

 

            4.1.1.1. Nízká hladina chladící kapaliny v chlazeni

 

- asi nejčastější identifikovatelná porucha. Kontrolujeme pouhým okem pohledem na vyrovnávací nádobku. Podle výrobce je určené optimální množství chladící kapaliny zakreslené na nádobce ryskou (MIN-MAX).

Při nedostatku kapaliny doléváme chladící kapalinu do vyrovnávací nádobky.

 

            4.1.1.2. Termostat nepřepouští kapalinu do velkého okruhu chlazeni

 

- dochází k rychlému zahřívání motoru. Pohyblivá část termostatu je zablokována a tím nedochází k proudění chladicí kapaliny k chladiči. Tento problém není vůbec složité určit, stačí při ohřátém motoru sáhnout na potrubí vedoucí k chladiči. Studené nebo vlažné potrubí potvrdí zmíněnou závadu. Odstranění závady spočívá ve výměně termostatu.

 

            4.1.1.3. Vadný snímač a ukazatel teploty chladící kapaliny

 

- je umístěn na termostatu, jehož součástí je termistor. Ukazatel teploty je namontován na přístrojové desce. V případě poruchy, se podle naměřeného odporu v závislosti na teplotě určí, zda je nutná výměna snímače.

 

 

            4.1.1.4. Vnitřek chladiče je zanesen vodním kamenem

 

- zanesení vodním kamenem a nečistotami z chladící kapaliny. Zanesení zabrání kapalině cirkulaci ve velkém okruhu. Nelze vyčistit a proto se musí chladič vyměnit.

 

            4.1.1.5. Poškozeni lopatek vodního čerpadla

 

- do okruhu chlazení se dostane cizí předmět. Věnuje se pozornost ložiskům čerpadel chladící kapaliny. Cizí předmět se do okruhu dostává z většiny případů při opravách součástí systémů.

 

            4.1.1.6. Prasklá, nebo ucpaná hlava válců nebo blok motoru

 

- toto poškození je považována za vážnou poruchu vozidla, dochází přitom k omezení funkce motoru a to úplnému nebo částečnému. Opravy tohoto poškození se pohubují v desetitisících korun.

 

 

4.1.2. Motor nedosahuje předepsaných teplot

 

            4.1.2.1. Špatný chod termostatu

 

- Termostat nepřepouští kapalinu do velkého okruhu. V případě, že je termostat stále otevřený, motor se nezahřívá na provozní teplotu cca 90 °C. Tím dochází ke zvýšení spotřeby paliva. Termostat se vždy vyměňuje za nový. Při výměně termostatu je nutné vyměnit i těsnění.

 

            4.1.2.2. Nedostatek chladící kapaliny

 

- ve vyrovnávací nádobce je nedostatek kapaliny. Poznáme pouhým okem, tím že kapalina je pod úrovní rysky (MIN). V tom případě se kapalina dolévá.

 

            4.2. Poruchy vzduchem chlazených soustav

 

- poruchy, které docházejí u vzduchové soustavy, jsou v podstatě stejné jako u kapalinové. Popisuje se vlastně nedosažení provozní teploty, přehřátí motoru a zásah do soustavy.

 

            Z hlediska údržby se kontroluje:

·         neporušení krycích plechů (uchycení, čistota)

·         čistota chladících žeber (vyfoukáme vzduchem, při znečištění očistíme chemickým přípravkem)

·         správné napnutí klínového řemene ventilátoru

·         kontrola ložisek ventilátoru